Николай Нейчев: "За руската душа и месианизма в "Медният Конник" на А. С. Пушкин" II
15.05.2019
Продължение от Първа част
4.
Евгений е духовно развиващ се персонаж и на този факт не e обръщано достатъчно внимание. Пушкиновият герой търпи продължителна и мъчителна еволюция, преминавайки най-общо през три етапа: първият е кумиропоклонническият, вторият е етапът на активно идолоборчество и третият етап е достигането до съвършенството на смирената святост. За първия, “допотопен” период, с който завършва битието на вехтозаветния герой, вече говорихме достатъчно. Време е да кажем няколко думи и за втория – пробуждането на “апокалиптичния” новозаветен човек.
В началото на поемата Евгений живее в едно езическо “предпотопно” състояние на латентна духовна забрава, както на името си (“Прозванья нам его не нужно/…/Оно забыто”) и на древния произход:
Хотя в минувши времена макар че в стари времена
Оно, быть может, и блистало възможно е да е блестяло
И под пером Карамзина и редом с други имена
В родных преданьях прозвучало у Карамзин да е звучало
[І, 113-116]
така и на съзнанието за своята исторически отговорна мисия:
Наш герой /.……./ Героят ни /………………/
/………… …./ не тужит /………………./ не тъгува
Ни о почиющей родне, ни за измрелия си род,
Ни о забытой старине. ни за старинния живот.
[І, 118-122]
От страшната духовна забрава героят е изтръгнат именно чрез “Божието наказание”. Така пошлото социално разсъдъчно битие у героя се сменя със съвършено различното състояние на високо сакрално безумие. Някои критици обръщат внимание на различните аспекти в безумието, което за Пушкиновия Евгений престава да има чисто медицински характер и добива “положителен” смисъл [Борев 1981: 168-172]. Други достигат и по-далеч, като сравняват лудостта на героя с безумието на юродивите: “разумът на Евгений не издържа; обезумял, той напуска квартирата си (...) и броди като юродив по улиците и площадите на столицата” [ЭЛГ 1997: 484]. За съжаление обаче последната асоциация се възприема или като “лъжлива развръзка” [пак там], или героят е като “нищий духом”, но не от тези, които са блажени, а от тези, които полудяват” – вж. Осповат, Тименчик 1985: 121, или не получава сериозна разработка [Илчева 1999: 60]. За нас тази интерпретационна линия е фундаментална и се нуждае от съществено внимание.
Смятаме, че създаденият от Пушкин образ не само се доближава до “юродивостта”, а напълно съвпада с типологията на тази специфичната форма на святост, наречена “Христа ради юродиви” (грц. σαλός), която неслучайно получава най-широко разпространение в границите именно на руското православие[1].
Чинът на блажения има свои характерни особености. Изтъкнатият изследовател на тази проблематика И. Ковалевски пише, че юродството е подвижнически подвиг, който възниква като протест срещу нравствения упадък и разложение на обществото, тъй като идололатрийното езичество “нерядко се проявявало със своите страсти и пороци в обществото на християните” [Ковалевский 1992:140-141].
Първото, което външно прави впечатление е, че у юродивите ясно личи отказ от “обичайната употреба на разума и приемането на безумен вид” [пак там: 2, 8, 57 и сл.][2]. Но отхвърлянето на външния разум при юродивите не означава отричане от вътрешния, сърдечния Христов ум. Напротив – “те били действително мъдри” [45-55]. Необичайното им поведение е с цел да скрият “под маската на мнимото безумие своето благачестие”, тъй като мястото на тяхното служене е социумът, а не пустинята и безумието им служи “като своеобразна войнска хитрост против демоните” [3, 64, 68, 76, 78].
Друго характерно за Христа ради юродивите е техният странен, скиталчески начин на живот, следствие от крайното им нестяжателство – необвързаност с материалното битие: те са девственици, без семейство, без жилище (обитавали под открито небе – на градските площади и улици), задоволявали се “както дойде” – с оскъдно облекло, храна и питие. Всичко това у юродивите е следствие от техния “протест срещу прекомерния стремеж на хората към земните, временните интереси – така те били живо, нагледно напомняне за висшите цели на живота” [4-5]. И нещо изключително важно: Като се отричали от “общоприетите обичаи на света и правилата на общественото благоприличие, те под маската на юродството (...) – подобно на древните пророци, ревнители на славата Божия, не се стеснявали да говорят горчивата истина в очите на силните на този свят (дори на царе и императори – бел. Н. Н.); с думи или с необичайните си постъпки те страшно изобличавали хора могъщи и силни, но несправедливи и забравили правдата Божия” [3]. Юродивите са надарени и с пророчески дар – те често предсказвали бъдещето на хората, като си служели с притчи, иносказателна реч или със символични жестове и действия [3, 73, 76, 130-131].
Поради факта, че светите юродиви живеели сред обществото, но съзнателно се изключвали от него и прекъсвали почти всякаква връзка с ближните, тяхната душа оставала закрита за другите, които поради затъмнения си духовен поглед ги смятали за луди. Затова “те търпели всякакви обидни за човека упреци в безумие, презрение и хули” [56], и то не само от възрастните, но дори и от децата. Често срещан мотив в агиографията (напр. за свети блажените юродиви преп. Прокопий, Яков, Симеон, Михаил Клопски и пр.) е как децата замерват юродивия с камъни [121, 169, 184].
Загадъчните, тайнствени и иносказателни постъпки, “понякога нарушаващи свещените за християнина правила и постановления на църквата”, принуждават руския патриарх Иосиф І (през 1636 год.) да “забрани пускането в църквите на юродивите” [75, 157]. И още нещо много съществено: Именно по времето на Петър І (с указ на императора от 1732 г.) под претект, че са се нароили твърде много лъжеюродиви, преследванията срещу тях станали особено строги [вж. 159-160][3]. Така в общи черти може да се опише тази най-широко разпространена именно в Русия форма на християнско благочестие.
С изключителната си духовна интуиция Пушкин е прозрял каква огромна роля играе за руската святост подвигът на Христа ради юродивите. Той би могъл да се запознае с този подвижнически чин по много пътища: лични впечатления, народни предания, “Житията”, или от любимата си “История” на Карамзин, където впрочем юродивият е не само често срещан персонаж, но и активен участник в историческите съдбини на Русия[4].
Пушкин е първият, който открива образа на юродивия за руската литература. Това е блаженият Николка от драмата “Борис Годунов” (1824-1825 г.). При това първо изобразяване на юродив авторът се придържа изцяло към каноничния лик на подвижническия чин. Юродивият Николка се появява, подиграван и “обиждан” от група момчета (често срещан мотив) “с желязна шапка, накичен с вериги” (т. е. със странно и символично облекло) в прочутата ХVІІ сцена, наречена “Площад пред московски храм”, където сред народа и под открито небе (“на площада”) блаженият се среща със земния властелин – цар Борис Годунов. Кулминацията на сцената е когато юродивият открито изобличава Годунов в убийството на законния царевич Димитрий с думите: “Момчетата обиждат Николка... Дай заповед да ги заколят, както ти заколи невръстния царевич” [Пушкин 1989: т. 2: 295, превод – Л. Любенов]. Придържайки се най-общо към фактологията от “Историята” на Карамзин [вж. Карамзин 1989: т. 10: 161-162], Пушкин достига в тази сцена не само до грандиозно художествено обобщение, но и до глъбинно духовно прозрение: за небесното и земното, за светостта и греха – до диалектичния сблъсък между тези двете субстанциални и водещи начала, определящи хода на руската история. Осем години по-късно поетът ще повтори “съвременния” вариант на този “модел” в последната си поема “Медният Конник”[5].
Ако се опитаме да разберем Пушкиновия Евгений чрез горния контекст, става очевидно, че в образа и поведението на своя персонаж авторът влага характерните черти на подвижническия чин на “Христа ради юродивите”. В кризисен момент вътрешният свят у героя взема превес над обичайния етикет на социално поведение: “Он оглушен/Был шумом внутренней тревоги” (срв. “Бе го оглушил/шумът на вътрешна тревога”). Покрит със завесата на безумието, той става, подобно на юродивите, съвършено чужд за хората и за света:
/…………../ Он скоро свету За всички чужд и странен
Стал чужд. /……………./ /……………………………./
/………………………...../
/…../ ни зверь, ни человек, не беше ни човек, ни пес,
Ни то ни се, ни житель света, ни звяр, ни призрак безтелесен,
Ни призрак мертвый… ни земен жител…
[ІІ, 362-379]
Животът му, в пълно съответствие с битието на юродивия, е безприютен и скиталчески: “Весь день бродил пешком,/А спал на пристани” (срв. “За всички чужд и странен,/той скиташе се до вечерта,/на кея лягаше”). Героят се характеризира и със съвършен отказ от всякакво притежание: “Евгений за своим добром/Не приходил” (срв. “Евгений своите неща/не взе”). Препитанието и външният му вид също напълно съответстват на този специфичен подвижнически чин:
А спал на пристани; питался на кея лягаше; ядеше
В окошко поданным куском. Ако изпроси хляб. С палто
Одежда ветхая на нем облечен ходеше и то
Рвалась и тлела. /…………/ бе дрипа. /……………/
[ІІ, 364-367]
Като при юродивите, вътрешният свят на Пушкиновия герой остава “скрит”, неразбран и от възрастните, и от децата, възприемащи неговото безумие за обикновена лудост:
/……………../ Злые дети /…./ С камъни децата
Бросали камни вслед ему, замерваха героя мой,
Нередко кучерские плети а кочияши за отплата
Его стегали, потому го шибаха, задето той
Что он не разбирал дороги се застоява твърде много
Уж никогда; казалось – он на пътя; той се бе лишил
Не примечал. /………../ от чувства. /………………/
[ІІ, 367-373]
Но най-важното в случая е това, че героят на Пушкин напълно повтаря не само външния портрет, но и мисионерския духовен подвиг на блажените “юродстващи”, изобличаващо насочен срещу “силните на света”, забравили “правдата Божия”. Символичната сцена, в която Евгений вдига заплашително ръка към “бронзовия кумир” – конната статуя на цар Петър – с думите: “Добро, строитель чудотворный! /.../ Ужо тебе!” (срв. “Ах, строител чудотворен! /…/Ще патиш ти!”), е напълно адекватна както на посочения по-горе епизод от “Борис Годунов”, така и на изобличителните действия на юродивите, известни от житийната литература[6]. Заплашителният жест на Евгений е насочен не само срещу делата на “горделивия истукан”, но и най-вече срещу греховното идолопоклонничество на народа, обожествил в Медния Конник своя “полусветовен властелин”, осмелил се да надникне през “прозореца към Европа” и така изтерзал физически и едва не погубил духовно цяла Русия:
Куда ты скачеш, гордый конь, Къде препускаш, вихрогон,
И где отпустишь ты копыта? Къде ще заковеш копита?
О мощный властелин судьбы! О, властелин на бъдността!
Не так ли ты над самой бездной Нали изправи ти самия
Россию поднял на дыбы? на задните нозе Русия
[ІІ, 418-423] досам ръба на пропастта?
Преследването, на което е подложен Евгений от медната статуя на Петър І, също е скрито отражение на гоненията, предприети от императора срещу тази най-разпространена сред народа форма на “руска” святост.
Но погрешно е да приемаме, че тези две противодействащи си сили -“юродивият” герой от народа (Евгений) и “идолът” на Петър І (Медният Конник) – сили, опълчили се една срещу друга със заплашително вдигнати ръце, е кулминационната сцена и върховното послание на цялата поема. В духовен смисъл непримиримият диалектичен сблъсък между тях е кулминация само за втория етап от развитието на Евгений. Окончателните метафизични прозрения на поета все още предстоят, защото не диалектиката, породена от сблъсъка между субстанциалните въплъщения на “юродстващата” руска святост и “идололатрийната” руска демоничност, а антиномичността на тяхната съ-битийност, на тяхното неборещо се единство е истинското духовно откровение на творбата.
5.
След драмата на сблъсъка и последвалото преследване на Евгений от оживелия руски идол, идва третата и окончателна промяна в облика на Пушкиновия герой, промяна, която е наистина впечатляваща. За това говорят следващите “срещи” на Евгений с Медния Конник. Сцената е изключително знакова:
И с той поры, когда случалось И случеше ли се да мине
Идти той площадью ему, край конника като преди,
В его лице изображалось той цял започваше да стине
Смятение. К сердцу своему от страшен смут. И на гърди
Он прижимал поспешно руку, избързваше ръка да сложи,
Как бы его смиряя муку, та мъката да уталожи,
Картуз изношенный снимал, и без да вдигне взор унил,
Смущенных глаз не подымал фуражка скъсана свалил,
И шел сторонкой. се връщаше.
[ІІ, 456-464]
Поведението на случайно попадналия на “площада” герой е коренно противоположно на досегашното. От персонажа отпадат всички детайли на буйстващото “юродство”[7]. “Злобата”, проявена от Евгений при втората му среща с Медния Конник, се сменя със “смут” (“смятение”). Дръзко вдигнатите му към “истукана” очи – със “смущенных глаз не подымал”. Заплашително вдигнатата му над главата ръка вече прави противоположен жест – притисната е към сърцето – мистичния център на духовността. По всичко личи, че бунтът като първоначална доминанта в поведението на Евгений се сменя от друга – доминантата на смирението (дори буквално е казано: “Как бы его смиряя руку”).
Прави впечатление и нещо друго: подчертаната анонимност на “срещата” (или “срещите”). Двата основни персонажа в поемата загубват имената си. Впрочем особено важно е това, че до самия край на творбата имената “Евгений” и “Медния Конник” повече не се срещат. Сякаш от сега нататък става дума вече не за “личности”, а за деперсонализирани същности. Започва оформянето на две самостоятелно битийстващи и противоположни ядра, които никога повече няма (а и не желаят) да се срещнат в открит двубой. Антиномията идва да смени диалектиката. Не случайно строфата завършва със стиха: “И шел сторонкой”.
Последният епизод от поемата потвърждава, че е започнал третият етап – процесът на окончателното формиране на другия субстанциално напълно противоположен на Медния Конник център – въплъщението на съвършената руска святост. Картината е особено символична. Ще цитираме основните й топоси:
Остров малый Ей остров мълък
На взморье виден. Иногда се вижда в тихото море.
/..............................…………./ /…………………………./
Пустынный остров. Не взросло Няма досега
Там ни былинки. Наводненье там стръкче. Там оная дива
Туда, играя, занесло стихия сякаш на шега
Домишко ветхий /………../ завлякла бе стар дом./…./
/......................……./ У порога /……………./ През разтрога
Нашли безумца моего, на пряга зърнаха умрял
И тут же хладный труп его героя ми обезумял
Похоронили ради Бога. И го погребаха за Бога.
[ІІ, 465-484]
С това отшелничество в разрушения вехт дом на пустинен остров (четивен символ на духовното киновиално пустинножителство) сред морето (метафора на житейските бури и страсти) завършва земният, но продължава духовният живот на Пушкиновия герой, погребан “ради Бога”. Така “Евгений” преминава през трите основни етапа на самостоятелно вътрешно израстване: първоначалното езическо кумиропоклонничество, през активното идолоборчество, за да достигне чрез смирението до етапа на съвършената святост, не намираща никакви допирни точки и отлъчила се доброволно от всичко това, което олицетворява светът на Медния Конник, тъй като няма нищо общо между Града Земни Града Божий.
Много пъти е отбелязвано, че авторът не застава нито на страната на Медния Конник, нито на страната на Евгений – това ни се струва неправилно. Напротив, с факта на откритото и възторжено възхваляване на “Петротворението” и същевременно неговото вътрешно отрицание, чрез очевидното съчувствие към съдбата на Евгений поетът застава едновременно и на двете позиции. Така Пушкин постига загадъчната същност на руската душа – глъбинната антиномичност на двете неборещи се в нея противоположности: на въплътения руски демон и на въплътената руска святост, противоположности, между които е съдено да се разиграва драмата на руската душа. Пряко следствие от тази драма е също така проблемът за тайнствената и противоречива същност на руския месианизъм.
6.
Образът на Медния Конник традиционно се възприема като емблема на официалната и политически агресивна форма на руския държавнически мисионизъм. Това особено ясно проличава на знаменателни дати като например честването на двадесет и петгодишнината от Отечествената война (1812). В пределно концентриран вид войнствената форма на руския месианизъм е изразена от поета И. П. Клюшников през 1838 год. в стихотворение, носещо аналогично на Пушкиновото заглавие (“Медный всадник”, но с подзаглавие: “Сознание России у памятника Петра Великого”), в което буквално се казва:
Царства на него глядят.
Смело он на них взирает,
Волю Божию, закон –
Он России представляет,
Через Европу скачет он...
[цит. по: Осповат, Тименчик 1985: 87]
Войнствената патетика, свързвана винаги с образа на Медния Конник, неизменно се засилва и в кризисни за Русия ситуации, като например Кримската война [вж. пак там: 88]. Затова е правилно твърдението, че “Медният Конник” бележи “кулминацията в развитието на есхатологичните и месианистични мотиви в творчеството на Пушкин” [Гаспаров 1999: 292]. Но, разбира се, политическият мисионизъм е само половината от истината, защото чрез втория равноправен персонаж, Евгений, Пушкин разкрива в глъбинната структура на своята “петербургска повест” и напълно противоположно проявление – руския религиозен месианизъм – спасението на Европа и света не чрез силата на железния, а на духовния меч; спасението чрез силата на смирението, светостта и религиозното подвижничество, показващо на оезичилия се наново западен свят непомръкналия в православието Христов идеал. Тези две противоположни форми на месианизма са еднакво възможни и законни, защото произтичат от съществуването (по тайнствената формула на неслятото и неразделно съ-битие) на два субстанциални неборещи се центъра, живеещи в метафизичната бездна на руската душа, усетила трансценденталния повик – да изпълни спасителната си мисия в Творението.
7.
“Медният Конник” има обаче и трето съществено послание, субстанциално свързано с руския литературен месиамизъм. То се разкрива, когато Пушкиновата петербургска повест се постави за разглеждане в по-широк контекст и конкретно в духовна реалия с прочутото стихотворение-завещание на поета “Я памятник себе воздиг нерукотворный”:
Exegi monumentum[8]
Я памятник себе воздиг нерукотворный, Аз си издигнах паметник неръкотворен,
К нему не зарастет народная тропа, той няма никога да обрасте с трева,
Вознесся выше он главою непокорный Александрийската колона – непокорен
Александрийского столпа. надминал, извисил глава.
Нет, весь я не умру – душа в заветной лире Не, цял не ще умра; с душа в заветна лира,
Мой прах переживет и тленья убежит – праха си надживял, запазил се от тлен,
И славен буду я, доколь в подлунном мире ще бъда аз прочут, додето ме разбира
Жив будет хоть один пиит. поне един поет след мен.
Слух обо мне пройдет по всей Руси великой, Из цяла Рус слуха за мене ще дочакат
И назовет меня всяк сущий в ней язык, и ще ме назоват на техния език –
И гордый внук славян, и финн, и ныне дикой и горд славянски внук, и фин, и днес дивакът
Тунгус, и друг степей калмык. тунгус, и степният калмик.
И долго буду тем любезен я народу, И дълго ще съм жив на хората в сърцата,
Что чувства добрые я лирой пробуждал, че чувства най-добри пробуждах с моя стих,
Что в мой жестокий век восславил я свободу че в страшния ни век прославих Свободата
И милость к падшим призывал. и падналите подкрепих.
Веленью божию, о муза, будь послушна, Бъди, о, Музо, на всевишния послушна,
Обиды не страшась, не требуя венца; не искай ти венец, обидите презри,
Хвалу и клевету приемли равнодушно, хвалба и клевета прощавай равнодушна
И не оспоривай глупца. и с глупавия не спори[9].
Отдавна е установена лингвистичната некоректност на съветското пушкинознание, свързващо “Александрийския стълп” от първата строфа на стихотворението с паметта на император Александър І и провокираща пряка асоциация с Александровата колона[10], тъй като “прилагателното притежателно александрийский може да се образува от думата “Александрия”, но не и от думата “Александър” [вж. Фомичев 1990: 216]. Също така е некоректно стихът И милость к падшим призывал да продължава да се тълкува политизирано единствено във връзка с декабристите [вж. напр. коментарите към стихотворението – Пушкин: т. 3: 469], което неимоверно много стеснява посланието на творбата.
Стихотворението “Я памятник себе воздиг нерукотворный” е изпълнено с неизмеримо по своята висота духовно метафизично съдържание, фокусирано около използвания от Пушкин висок библеизъм “нерукотворный”. Природата на сътворения от поета “паметник” е неръкотворна, т. е. сътворена е не от човешкия помисъл, а от промисъла и заръката Божия (веленью божию). Това е паметник, който няма нищо общо с всички (не конкретно на Александър І или на Петър І) материално сътворени монументи, колкото велики и трайни да изглеждат в очите на простосмъртните човеци[11]; той е изтъкан от нетленния свещен Логос, благодатно открит единствено на поета-пророк и помазаник, чието месианско слово утвърждава не само неговото лично безсмъртие, но и чрез Световъзкресната му сила, безсмъртието на цялото Творение.
край
Откъс от книгата на Николай Нейчев
"Литература и Месианизъм",
Руското литературно месианство през XIX век
УИ „Паисий Хилендарски“, Пловдив, 2009.
Рецензенти: проф. д-р Иван Цветков
ст.н.с. II ст. д-р Христо Манолакев
Художник на корицата: Бисер Недев
-
Публикува се със съдействието на автора.
Илюстрация: Степан Гилев, "Александър Пушкин", 2014 г.
[1] Сред почитаните руски юродиви са Исаакий Печерски (смятан за първия руски юродив – †1090 г.), Авраамий Смоленски Устюжки, Василий Блажени Московски, Максим Московски, Николай Псковски Салос, Михаил Клопски и др. [вж. Живов 2002: 100]. Като се опираме на списъка на руските светци, даден в труда на Е. Голубински “История канонизации Святых в Русской Церкви”, изброихме повече от 13 официално канонизирани светци от чина на Христа ради юродивите [вж. Голубинский 1903].
[2] По-нататък позоваванията от труда на И. Ковалевски ще се отбелязват само с номера на страницата.
[3] “Ако в младежките години на Петър, при последния патриарх Адриан,– пише А. М. Панченко – юродството “Христа ради” все още малко или много се уважавало (така през 1698 г. били открити мощите на Максим Московски), то в периода на реформите на него е отказано дори правото на съществуване. (…) Петър обявява всички юродиви от своето време за “лъжеюродстващи” [Панченко 1984: 151-152]. Създаденият от Петър І Синод “престанал да признава юродивите за подвижници” [пак там: 115] и дори през 1737 г. Синодът заповядал да се откриват, залавят и “предават на светски съд” разните “суеверци”, в това число и “преструващите се юродиви” [пак там: 152]. Причините за враждебното отношение на Петровата държава към тази форма на свято подвижничество е че юродството се превръща в “пречка по пътя на европеизацията и тази пречка на всяка цена трябвало да се отстрани. Колкото по-решително Русия застава на европейския път, толкова по-силно ставало и гонението на юродивите” [пак там: 150].
[4] Вж. Карамзин 1989: т. 7: 95, бел. 308; т. 8, бел. 173; т. 9, бел. 297, 587; т. 10: 78, 161, бел. 231, 469 и др.
[5] Традицията за художествено въплъщаване на юродивостта в литературен персонаж достига своята кулминация през ХІХ век у Достоевски в образа на княз Мишкин от романа “Идиот” [вж. Нейчев 2001а: 249-251].
[6] По-подробно за това вж. Панченко 1984: 116-154.
[7] В подкрепа на нашата теза трябва да се отбележи, че отношението на християните към тази “преобърната” святост не е еднозначно. Например казахме, че беснуващите юродивци чрез крясъци и жестове разобличават властимащите в грехове и неблагочестие, но “техните изобличения се възприемат като пророчески слова, излизащи от намиращия се в тях бяс (убеждението, че обитаващите в бесноватите демони могат да разкриват скритите от хората истини, е основано на евангелските примери за бесовете, изповядващи Сина Божий: срв. Мат. 8:29; Марк. 5:7). Заедно с това в житията на юродивите често се повтаря мотивът за възприемането им като обладани от бесовете, а техните пророчества и разобличения като изхождащи от демоните (в житието на Симеон Емески, в житието на Андрей, юродив цариградски и т. н.)” [Живов 2002: 98]. Това обяснява факта, че практикуването на такива нерегламентирани форми на аскеза, каквато е тази на юродивите (салосите), създава условия, при които “почитането на юродивите като светци не получава официална санкция”, особено във Византия [пак там: 99].
[8] Епиграфът е взет от Хораций кн. ІІІ, ода ХХХ [вж. Пушкин: т. 3: 469] и се превежда като Издигнах паметник.
[9] Цит. по: Пушкин 1988-1989: т. 1: 227 (Превод: Кирил Кадийски). Не може да не направи впечатление как преводът променя и деформира духовното послание на Пушкиновото стихотворение. Като се изписва понятието „Свобода” и езическото същество „Муза” с главни букви (а „всевишния” с малка), се афишира на преден план, от една страна, социално-политическата, а от друга, – езическата домиманта в творбата, което съвършено противоречи на авторския замисъл. Що се отнася до израза „веленью божию” (повеля божия), думата „божия” е допустимо изписана от поета с малка буква (вж. автографа на стихотворението – Пушкин: т. 3: 339), тъй като изпълнява функцията на прилагателно.
[10] Александровата колона е паметник, посветен на победата на руския народ в Отечествената война (1812) и е наречен в чест на император Александър І (на лицето на ангела, овенчаващ върха на колоната, са придадени чертите на императора). Паметникът е тържествено открит на 30 август 1834 година, т. е. две години преди написването на Пушкиновата творба (21 авг. 1836 г.).