Празненство, ритуал, психологически портрет в "Десертът (с черешката на тортата)" на Калин Серапионов, галерия Структура, София

20.01.2020
Снимка 1

Галерия Структура представя

Калин Серапионов

Десертът (с черешката на тортата)

28 януари - 1 февруари 2020

Откриване: 28 януари 2020 от 18.00 часа

 

Десертът (с черешката на тортата) въплъщава идеята за празненство, ритуал, психологически портрет, но заедно с това и идеята за общност и художествен живот. Това е третият и последен етап от дългогодишен проект, поредица от видео произведения, започнал преди повече от двайсет години – „Топлата супа и моята домашна общност“, 1998 и „Основното ястие“, 2007.   

Създаването на финалната и най-тържествена част протича като пърформанс, в който 31 поканени от автора художници и куратори, едни от най-разпознаваемите лица на професионалната ни общност, споделят празнична и лека по характер трапеза – елегантен десерт. Действието е филмирано със специално изградени за това декор и снимачен сет, а публиката наблюдава процеса на живо, без да участва в него.  

Изяждането на различни видове торти и сладкиши се превръща в основно сюжетно действие във видеото. То е съчетано с мейкинга като основа на всеки художествен проект, обикновено не попадащ в полезрението на зрителя. Сложността на правенето, на режисирането и работата с участниците в кадър е нещо като „открит урок“ по съвместното съществуване на разнообразни характери. Десертът може да е индивидуално удоволствие, но може и да е споделен малък празник. И всеки може да почувства себе си като „черешката на тортата“.

Десертът (с черешката на тортата) За разлика от сниманите в студио по-ранни работи, последната част от трилогията е публична, в много по-голям мащаб, продължителност и поканени участници. Може да се каже, че тя отразява по-скоро романтичната представа за нашето художествено съвремие, защото включва твърде много радост, цветове, форми и вкусове, и колеги от различни поколения, кръгове и интереси.  

Видеоинсталацията е изградена от 3 отделни, синхронизирани прожекции с общ звуков дизайн, композиран от Милен Апостолов. Трите гледни точки от различните камери създават усещането на споделеното пространство – „общата трапеза“, на която ние сядаме и общуваме. Хората рядко осъзнават, че извършването на определени прости действия в ежедневието до голяма степен разгръща характерите и навиците им и затова работата залага на въздействието на видео портрета. Той представя човешкия образ от две страни – вътрешната и външната, лицето и гърба, видимата и невидимата. Това ни помага да го разберем по-добре, да го огледаме отвсякъде. Десертът е само събирателният образ, синтезиращ професионалната и личната суета, и тази ирония в изкушението да „подсладиш“ никога не засищащото професионалния глад „кариерно“ ядене.

Идеята е фокусирана върху нашето художествено съвремие. Да се усети разширяването на сцената и да се демонстрира живата приемственост и развитие на връзките между професионалистите от различни поколения и кръгове, които имат споделени интереси. Чрез режисирането на визуалните похвати, чрез манипулацията на образите във времето и средствата на видеомонтажа работата залага и на задължителната самоирония и ирония към професионалната общност – илюзиите за самодостатъчност и усещането за пълноценност, присъстващи едновременно с постоянното недоволство и търсенето на външна оценка; чувството, че нещо така и не се е развило по начина, мечтан от нейните участници.

Екип на проекта 

Оператори: Петко Лунгов, Тилман Рьодигер, Неделчо Хазърбасанов; Осветление: Владимир Варадинов, Красимир Йорданов; Грип: Георги Георгиев – Гугунде, Едуард Москаленко; Звукозапис: Веселин Зографов; Монтаж: Калин Серапионов; Музика: Милен Апостолов; Цветни корекции: Орлин Руевски; Грим: Йелена Кесич, Боряна Николова, Димана Арнаудова; Десерти: Люба Атанасова – LUbakery, Ивета Лукова, Вила Росиче, Rawlly, Фабрика Дъга; Видео техника и инсталиране: Димитър Апостолов

Авторът благодари на: всички колеги, поканени и участвали в проекта, Софийска градска художествена галерия, Даниела Радева, Орлин Руевски, Милен Апостолов, Люба Атанасова, Ивета Лукова, Елена Филипчева, Димитър Апостолов, галерия Структура

Калин Серапионов

е роден е през 1967 г. във Враца, живее и работи в София. Завършва Националната художествена академия, София. От 1998 г. е член на Института за съвременно изкуство – София. Негови работи са показвани в галерия Hilger Contemparary, Виена (2004); LCB Depot, Лестър, Великобритания (2008); Neon Campobase, Болоня, Италия (2010); Галерия ИСИ, София (2013); Галерия One Night Stand, София (2016); Contemporary Space, Варна (2014, 2016); Галерия Кредо бонум, София (2018). Участвал е в групови изложби като: After the Wall: Art and Culture in Post-communist Europe, Moderna Museet, Стокхолм (1999); Manifesta 4, Франкфурт на Майн (2002); Blood & Honey. Future’s in the Balkans, колекция Есел, Виена (2003); In the Gorges of the Balkans, Kunsthalle Fridericianum, Касел (2003); Нито бял куб, нито черна кутия. История в сегашно време, СГХГ, София (2006); Heterotopias, 1-во биенале на съвременно изкуство, Солун (2007); Sounds & Visions. Artists’ Films and Videos from Europe, Музей за съвременно искуство Тел Авив (2009); Техники, галерия ИСИ, София (2009); Inde•nite Destinations, DEPO Истанбул (2010); Site Inspection, Музей Лудвиг, Будапеща (2011); Grammar of Freedom / Five Lessons: Творби от колекцията Arteast 2000+, Музей за съвременно изкуство Гараж, Москва (2015); Изкуство за промяна 1985-2015, СГХГ, София (2015); Оставете ги да рисуват, Sariev Contemporary, Пловдив (2016); Изображението вече не е налично, галерия Кредо бонум, София (2017); Форми на съвместно съществуване, галерия Структура, София (2018).

 

Информация: Зоя Петрова, +359 885 890949, zpetrova@structura.gallery 

 


 

© Диаскоп Комикс - Diaskop Comics

Редакцията на "Диаскоп" изказва благодарност на своите сътрудници, които редовно изпращат информация първо при нас! Редакцията с отговорност оформя материалите и ги публикува. Препоръчваме на всички колеги, които желаят да популяризират информацията и вземат назаем съобщения, да поместват линк към първоизточника.