Антон Баев: "Абстракция"
05.11.2013
Репортаж от изложба
на Мая Дългъчева
Откриването на изложбата мина
(както винаги)
с флигорни и рози.
И никой
така и не видя
картината,
която си струваше
всички пози.
Забили нос
в коктейла пищен,
кавалерите носеха
пълни чинии.
А дамата от портрета
едва се усмихваше
с ботичелини
линии.
Бях се вторачил
в самата нея
като юноша
на плаж за нудисти,
когато усетих
сребърния шлейф
да ме загръща
наистина.
Сякаш се спускаше
от пейзажа златен
да ме откъсне
от всички
наоколо.
И само след няколко
несигурни такта
вече танцувахме
голи.
Как се смесваха
тонове с багри
и палитрата беше
пълна!
Докато ме пусна
в миг и избяга
като ударена
с мълния.
Беше влязла
отново в рамката,
а аз я гледах
(с една дума)
лудо.
И се въртеше
залата
само че
беше
свършило
чудото...
Чинкуеченто - си казах -
е родено преди
от някое
по-добро
общество.
Строго погледнато,
тази абстракция
въобще не седи
до нито
едно
божество.
от поетичния сборник на Антон Баев "Дневник на корабокрушенеца"
изд. Коала прес, 2012
с репродукции от Рене Магрит
Дневник на Корабокрушенеца е най-дълго писаната (и най-обемната) стихотворна книга на автора. Стихотворенията в нея са събирани в периода 2004–2011 г. и всяко от тях може да се разглежда и като завършващо не просто настоящия сборник, но и предшестващите поетически книги на Антон Баев. В същото време повечето са с посвещения на различни автори и носят допълнителни междутекстови връзки и смисли.
ДРУГИТЕ ЗА НЕГО
Антон Баев продължава линията от Целият свят и други апокрифи да гради усложнено духовно пространство, в което поезията е равностойна с идейната и културна топонимия по примера на великия Кавафис.
Деян Енев, 2004
За първи път в българската поезия срещаме творчество с такава - бих я нарекъл програмна, съсредоточеност в античното митологично, библейско и историческо наследство...
Светлозар Игов, 2002
Необходимо е да се обърне специално внимание на един характерен за поезията на Антон Баев мотив - мотива за незнанието.
Владимир Янев, 1992
Търсенето на поетиката на мита е важен момент в творчеството на Баев изобщо.
Борис Минков, 1998
илюстрация: Георги Чепилев
редактор: Христина Мирчева