2024 Година на сюрреализма: Джаксън Полък и безсъзнателното автоматично писане
24.07.2024
Изкуството на комикса има за основа разказ с картини и затова трябва да се познава историята на живописта.
През 1987 г. в статията "Комикси, комикси" се описва символиката на черния туш и бялата хартия, при рисуването на комикси с перо.
2024 година е "Година на сюрреализма". Картината на американския художник Джаксън Полък "Портрет и мечта" по техника на изпълнение е много близка до безсъзнателното автоматично писане. Инициатор на този метод е Андре Массон през 1924 година, когато Андре Бретон в манифест определя сюрреализма като автоматично мислене. За незапланирано раждане се изисква малко хартия и черен китайски туш. Изображението се появява от жестове и наподобява отломки от корабокрушение.
През 1950 г. Полък, по свидетелство на жена му Ли Краснер, желаел да премине към "черна живопис". Повод бил нереализиран проект за църква с теми: Разпятие, Оплакване, Сваляне от кръста, както и Кръстният път. Термина черна живопис напомня стенописите на Гоя в Домът на глухия. Пикасо преди да се установи във Франция ги копира. Има влияния от тях, особено в "Герника", където телата и лицата са черни и бели.
В картината на Полък има влияние и от "Мъртвия Христос" на Мантеня.
Картината на американския художник Джаксън Полък "Портрет и мечта"
Нахлуването на цвят между сиво ежедневие и черно-бялото е като вододел.
Играта на черно и бяло с избухване на червено използва Маяковски за впечатления от Америка през 1925 г. Целият свят е разграничен в два цвята: черен и бял, но червена кръв залива черно лице и капе по бяла дреха.
Това е сблъсъкът в социален конфликт, а избухването на червения цвят се разгаря в социален протест и гражданска революция.
Цветът в Америка е идеологичен: бели, чернокожи, червенокожи, жълти.
Изтребването на индианците е заложено в основите на Американската цивилизация и днес, когато съвестта им се е пробудила, са станали по хуманни. Обаче тъй като липсват червенокожи, дългът го плащат на чернокожите.
Юмрукът е една пауза към ярост. В черно-бялата картина се очаква не изображения, а цифри да наложат присъствието си. По принцип черното спира развитието на бялото.
Георги Чепилев, 23 юли 2024
Фотокредит: www.christies.com
►
Георги Чепилев: "Изкуството на комикса"
History of Bulgarian comics - Plovdiv 2019
Онлайн уроци "Чудният свят на комиксите"
Визитна картичка на Диаскоп
Благодарствено писмо
© Диаскоп Комикс - Diaskop Comics
Българска култура, комикси, художници, изкуство
Редакцията на "Диаскоп" изказва благодарност на своите сътрудници, които редовно изпращат информация първо при нас! Редакцията с отговорност оформя материалите и ги публикува. Препоръчваме на всички колеги, които желаят да популяризират информацията и вземат назаем съобщения, да поместват линк към първоизточника.