Милена Бочукова: "Усещане за древност, съчетано с модерността"
20.05.2014
Ако скулптурата и живописта могат да бъдат наречени две вселени, то Милена Бочукова доказва, че те се допълват идеално и звучат в хармония, въплъщавайки в камък, платно, метал и боя дълбоките теми, вълнуващи авторката. Сама тя описва необичайния за жена материал, с който работи, с цитат “Камък, ти си свят” и това изцяло отразява отношението и към камъка.
"Никой друг материал не притежава това неповторимо излъчване на вечност, космичност и чистота. В камъка е скрита цялата информация на Вселената. Нужно е само да имаш силата да я изтеглиш от там."
Заповядайте в най-голямата галерия в атрактивно и нетипично пространство - Галерия Европа 2, Парадайз център, бул. Черни връх 100, ет. 3
Изложбата е открита за посетители от 15.05.2014 година.
ДРУГИТЕ ЗА НЕЯ
Ирина Аврамова, изкуствовед:
"Към независимостта и силата на камъка, пряко взет от природата, Милена остава с преклонение. Тя го съхранява в пластичното му единство, намесва се дискретно - чрез полагането на графити или чрез епидермалното му обработване. Графитите са един от стиловите и композоционните компоненти, които привнасят усещането за древност, за заравнени, но останали в гените ни древни знаци. Епидермалната обработка на каменната повърхност е всъщност едно хитроумно преборване с камъка. Без да достига до моделировка, в съхранена форма, художничката влага противоположни на първичността на камъка внушения. Габрото и гранитът се трансформират в своята противоположност - меката материя на хляба, на плътта. Този контрапункт е от основните, които определят уникалността в силата на Милена Бочукова. Другият контрапункт е в комбинацията камък - метал. В пластиките на Бочукова металът присъства не със силата, а с пластичната си ливкост. Тя противопоставя на каменната твърд меката ковкост на метала. Него тя изразява, изтегля, формува като на шега.
Покорила камъка, Милена Бочукова отива и по-далече - превръща го в не-камък, в ажурни пластични материали, които ни карат да се изненадваме, разчитайки същността им на камъни. Тя прелива в малките си пластики метал и камък в една естетическа материя, породена от волята на художничката.
Другият контрапункт в стиловия език на Бочукова е усещането за древност, съчетано с модерността. Древните графити са редом с колажа, проникнал в плътта на камъка и превърнал го от респектираща вечност на кристалната структура в обаянието на тленната био- материя.
Следващият контрапункт е в образността - редом със сюрреалистичното подобие стоят абстрактните образи.
Добре подготвена във Великотърновската академия като боравене с различните технологии във всички жанрове, платната очароват с простотата, ведростта и усещането за релакс. Очевидно авторката си отдъхва от битката с камъка и излива желанието си за покой в платната си. Но очевидно не успява да избяга далече от себе си. На пръв поглед спонтанните абстрактни пространства са всъщност изкристализирали материи - вероятно така изглеждат нейните камъни при микроснимки. И в живописта с и художничката търси силата в кристалната простота на своя любим материал- камъка.
И последният контрапункт – продължителната битка с камъка не прави Милена Бочукова категорична във формулировките, напротив – изтръгва от нея ведрото й, граничещо с черния хумор остроумие, удоволствието от играта в творческия процес. Тя като че се закача както с камъка, така и с нас, зрителите чрез своите хрумки и попартовски елементи – шевната игла, ножицата и други. За разлика от общия тип самостоятелни колекции, в които се представя определен ракурс към работата на автора, Милена ни представя развиващата й се мисъл. Очакваме с любопитство как се разплита играта на Милена с камъка и метала."
Теодора Вълчева, изкуствовед:
"Процесът на творене е личен, интимен и строго индивидуален и преминава през редица осъзнати и неосъзнати моменти. Преди художникът да посегне към боите или глината, той дълго време натрупва идеи, мисли и чувства, които в бъдеще ще му послужат за реализирането на едно произведение.
Милена Бочукова изследва процеса на творене и се интересува от онова пространство, в което се заражда и оформя същността на една картина, на една скулптура. Наричат го Предсъзнание -„пространството” между неосъзнатото и осъзнатото. Своеобразна ничия земя, където идеите, мислите и емоциите се трансформират, преминавайки в света на визуалното, на формата и материята.
В цветове и щрихи, в камък или бронз, произведението на изкуството запечатва онзи миг на истинската и чиста сила на сътворението.
Скулптурите на Милена, подредени в експозицията, са сякаш портали отвеждащи сетивата ни отвъд границите и рамките на заобикалящата ни действителност, към едно по-духовно и емоционално измерение."
по повод изложбата "Предсъзнание"
Светла Москова, изкуствовед
"Милена Бочукова е автор с определени позиции в съвременната българска скулптура. Тя е утвърден майстор на малките пластични форми, чийто творби се намират в сбирките на много ценители у нас и в чужбина.
От доста години познавам Милена и винаги се радвам на нейните статуетки, в които финеса и изяществото живеят в красива хармония. За първи път обаче се запознах по-отблизо с нея преди две години на едно докоснато от Бога място - остров Св. Ахил на езерото Мала Преспа. Това е един добронамерен човек, мислещ позитивно, отдаден на работата си и етичен към колегите си.
Наблюдавах как крехката й фигура елегантно се сближава с камъка, върху който работеше. Как ден след ден от розовия къс се оформя лице на приказна княгиня и се събужда за ново преминаване във времето.
Милена обича камъка. За нея той носи изключително чувство за вечност. Приемайки тази максима, Скулпторката смята, че творческия изказ в камък трябва да е точен и ненатрапчив. За това в нейните творби камъкът е тяхното ядро, запазен почти в естествения си вид, а идеята се развива чрез гравировка върху него, или чрез взаимодействието му с метал, кост или други материали. В творческия си път авторката развива цикъла „Битка на силата” и чрез отделните творби показва как в противоположната същност на камък и метал постепенно всеки един от тях придобива част от качествата на другия. В пластичния изказ тя моделира тази идея и доказва как камъкът „омеква” чрез формите, създадени от нея и как металът, докосвайки се до плътта на камъка, се втвърдява.
В новия цикъл „Завръщане” Милена Бочукова се обръща към изконните ценности на човека. В творбата „Скрижали” тя „ рисува”в камък книгата на Завета, пренесла хилядолетните тайни на човечеството, за да се появи новия кълн на цветето - Седмосвещник, бъдещето на нашето време.
Изложбата има своята кулминация в няколко живописни платна, където чувството за безкрайност докосва смирено нашите изпълнени с наслада от творчеството й очи и гали с надежда душите ни."
по повод изложбата "Завръщане" в галерия "Жорж Папазов", Пловдив, 2011
ВИЗИТНА КАРТИЧКА
Милена Бочукова е родена на 01.03.1962 година. През 1986 завършва факултета за Изящни Изкуства на Университет “Св. Св. Кирил & Методий”, Велико Търново – специалност Скулптура и Педагогика на Изобразителното Изкуство при проф. Н. Маров.
Награди
2008 - Номинация за скулптура в национална изложба на Allianz България
2006 - Годишна награда на Градска Художествена Галерия – Пловдив
Автор на над 20 самостоятелни изложби и множество изяви в общи изложби, симпозиуми и пленери в страната и зад граница
Милена Бочукова е член на ДПХ от 1986 година, на Творческо обединение „26-5” от 1999 година и на СБХ от 2005 година.
Нейни творби са собственост на Градска художествена галерия – Пловдив и частни колекционери в България, Германия, Франция, Русия, Чехия, Швеция, Англия, Австрия и др.
редактор: Христина Мирчева