Мила Искренова: "Част от неизказаните неща"
17.06.2014
ЖЕНАТА се отдръпва...
Жената спуска завесите на своето внимание... Жената разбира, че МЪЖЪТ е това, което е, но това не ѝ е достатъчно…
ЖЕНАТА може да бъде много неща, но тя иска да бъде само ЖЕНА – нежна, чувствителна, емоционална, раждаща спомени...
Нуждае се от силата и закрилата на МЪЖА, от неговия ум. Тя е „уникална“ в избора на „уникалния“ МЪЖ... Очаква мъжът да я разпознае и да извади уникалната ѝ същност...
ЖЕНАТА е бисерна мида...
Харесва ми начинът ти да съобщаваш... Харесва ми, че изобщо го правиш, като скок в празно пространство. Харесва ми начина ти да се контролираш...
...Любовта е била винаги основната сила, която ме е движела във всичко, което правя – добро или лошо. Някой друг е решил да бъде така и то е така. Само страданието и разочарованията са ме направили по-интелигентна... Сега вече се разочаровам по-рядко, защото почти нищо не очаквам. Това не е тъжно, то е факт.
Опитвам се да разбера какво ни кара да страдаме така силно, когато някой си отива от този свят... Каква е тази сила, която ни свързва с някого и която ни причинява толкова силна болка, когато го загубим?...
Какво е животът без мисълта за смъртта?... Какво е смъртта, ако не се обичахме?...
Какво е животът без любовта?...
КРАСОТАТА ме мотивира – не само физическата, в естетически смисъл, но и духовната в етичния... Отсъствието на красота помрачнява и ражда тъжни произведения.
Най-много ме потиска липсата на въображение.
Социализмът убиваше красотата, фанатично раждайки духовни изроди и зверове, лишени от съвест, морал, въображение и цвят, раждайки ПУСТОТА... Той не е Средновековието, при което зад аскетичната външност се крие духовна прелест и мощ. Той е ужасяващо монотонен, сив, безцветен и скучен – вътрешно и външно.
Красотата е божествено откритие.
Красотата е висше понятие за нравственост.
Красотата е най-съвършената целесъобразност.
Красотата не е твърдо установена, а е изменчиво понятие.
...Скуката е островът на самотните души... Техният затвор.
Заточението, от което ги извежда само любовта към някого или към нещо.
Надеждата, че този път ще бъде различно, друго съвършено...
Това е тъгата по "изгубения Рай", безмълвното хлипане на душата, отделена от своя първоизточник. Плавното потъване в кошмара на Личността. Лудостта. Истерията.
Сънуването… Скокът в празно пространство.
...Не е нужно да разказвам живота си, за да разбереш нещо за мен. Миналото няма никакво значение, макар че сме пълни с него. Важното е, че сега, в това настояще, което осъзнавам, съм приела правилата на манастира, не от липса на желания, а от страх, че живите чувства много повече рушат, отколкото създават. Това е вид втвърден емоционален конформизъм , на който държа...
Благодаря ти, че носиш достатъчно романтично безпокойство, което ме накара да не скучая известен брой часове... Ужасно ли звучи това?
Понякога изпитвам само страст, без любов, а понякога не изпитвам нищо.....
От момента, в който разбрах, разбрах откровено, че всичко земно е нетрайно, и че същото се отнася и за любовта, животът се превърна в огромно мъртво поле, което бавно и целенасочено запълних със собственото си въображение и артистизъм.
Тогава се отказах да притежавам – каквото и когото и да било. Аз самата не се считам за ничие притежание. Принадлежа само на моето чувство за добро и зло, за истина и лъжа, за правилно и неправилно и зная, че това е моето чувство. Опитвам се да разбирам другите и нерядко успявам, но това не ме променя. Изпитвам ужас, ако с някакво действие мога някого да нараня, освен ако не се чувствам длъжна да го направя, но и тогава не мразя.
Харесвам всичко, което е бунт, макар че аз самата рядко се бунтувам или може би това е постоянното ми състояние... Не зная.
И понеже не съм толкова самонадеяна, че да си мисля, че съм много наясно с нещата, споделям тези думи, като част от неизказаните неща, които лежат във всеки от нас...
Откъс от книгата Мила Искренова "Вкусът на твоето тяло", раздел "Фрагменти", изд. Скалино 2014
Художник и автор на илюстрациите: Мила Искренова
На корицата: Фотография на Мина Анхела Игнатова
Редактор: Емилия Миразчийска
илюстрация към публикацията: ©Студио "Диаскоп"
картина: Мила Искренова, "Молба", масло върху платно, 2012
ДУМИ ЗА КНИГАТА И ЗА АВТОРА
Книгата на Мила Искренова е биография на едно поколение.
Книгата на Мила Искренова е биография на времето.
Книгата на Мила Искренова е биография на съвременния танц в България.
Дневникът на Мила е шокиращ с близостта, до която тя допуска читателя. Аз дори се отдръпнах. Когато някой се оголва до такава степен пред теб, ти се отдръпваш, за да можеш да възприемеш случващото се. В дневникa си Мила е без кожа. Само емоция. В творчеството си тя трансформира тази емоция в страстно изкуство.
Дневникът е само част от книгата на Мила Искренова. В книгата има поклон пред големите Учители в изкуството на танца. Това е другият дневник – дневникът на водачите – Морис Бежар, Пина Бауш, Марта Греъм. Дневниците се преплитат, преливат и изразяват чрез спектаклите на Мила Искренова.
Розалия Радичкова
Целта на Мила Искренова е не просто да обговори основните проблеми на съвременния танц и неговото „великолепно и злополучно“ българско битие, да се вгледа в аспектите на танцовата естетика и сценично изкуство, да обсъди световните тенденции и образци, като танца на Мърс Кънингам, Пина Бауш, но най-вече да разкрие живота и битието на твореца, взаимодействието му със средата, работата му с тялото и изразяването на духовната материя. Да покаже живота като творческа отдаденост, а изкуството като начин за себеоткриване, себепознание и неповторима и примамлива форма за дълбока комуникация с останалите хора.
Петър Пламенов
Вкусът на неговото тяло е ароматът на нейната душа. Тя е Мила Искренова, а Той – всичко останало.
Тази книга не може да бъде разказана. Няма сюжет. Но може да бъде изсвирена, защото е партитура или друга знакова съвкупност, възхитително категорична.
Толкова е богата и единна, че докато я възприемах на малки глътки, ми хрумна оксиморонът: „Соло оркестър“.
Композирана е по законите на речевата предкласика, а е изпълнена чрез всички синоними на движението. Толкова е лична, че думите в нея излъчват само онова значение, което читателят има нужда да им придаде. В тази книга различни словесни същности – есета, дневници, наблюдения, истории, рефлекси, фрагменти (от ежедневието и еженощието) – пулсират с еднаква вибрационна честота – тази на самата Мила Искренова.
Неда Антонова
редактор: Христина Мирчева